Hjælp til Vølund Pellux 100

Forum for alle pillefyr.
Forumregler
Hjælp dem der søger hjælp, - næste gang er det måske dig der har behov for assistance.

Hjælp til Vølund Pellux 100

Indlægaf Jamisi » 16 dec 2013 09:27

Efter 26 år med brændefyr, har jeg nu valgt den "nemme" løsning. ;o) Valget faldt på et Pellux 100 pillefyr med 350l. magasin og en 100l. varmtvandsbeholder. Og det kører bare. Jeg synes dog, at det bruger rigelig med piller, - derfor søger jeg én erfaren Pellux 100 fyrbøder/indstiller. Jeg vil bl.a. gerne lære at indstille varmtvandsbeholderen, så den ikke står med 60 grader varmt vand døgnet rundt. Jeg har læst instruktions bogen, dog uden at jeg har fået mod på at gå i gang med at "rode" med de mange indstillings muligheder... Så hvis DU rummer pædagogiske evner (tålmodighed), så vil jeg gerne invitere dig på besøg i min garage, - og så kan DU få lov at brillere med dine evner. :good: Hvis du gør det godt, - og du ellers kan li´ honning, - så får du et par bægere med hjem som Tak for din indsats.!
Jeg bor i Tarm, og der må da være andre på egnen, der har valgt samme type fyr...?

Med venlig hilsen Jamisi
Brugeravatar
Jamisi
Ny bruger

Uddannelse: Tømrer emeritus
Mit fyr: Vølund Pellux 100
Boligareal: 120+50
Erfaring: o.o1 år
Brændsel: 6mm. DLG
Årligt forbrug: ?
Se mit fyr: Ja

Re: Hjælp til Vølund Pellux 100

Indlægaf OleS » 16 dec 2013 13:17

Hej
Hvad er grunden til at du ikke vil have varmt vand i vvb døgnet rundt, det har alle andre da. Der er ikke økonomi i at sænke temp i den overhovedet. Når du skriver at den er ny, er den jo forhåbentligt godt isoleret, og så er varmetabet fra den minimalt.

Hvad er dit forbrug, hvor stort er huset, hvordan med isolering???
Mvh Ole
En Multi22 bruger som så mange andre!!!
Jeg skriver med risiko for at blive ovenud til grin med gaggede sætninger, og totalt håbløse vendinger. :%)
Mit anlæg:http://www.fyrrum.dk/gallery/album.php?album_id=67&sk=t&sd=a&st=0&start=0
Brugeravatar
OleS
Guru bruger

Billede: 27
Geografisk sted: Nordjylland
Uddannelse: Maskinsnedker
Mit fyr: Multi22
Boligareal: 105 + 40 værksted
Erfaring: 6 år
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca 6 tons
Vinter forbrug: ca 25kg
Sommer forbrug: 4-5 kg
Ekstra energi: Lagen energi :-)

Indlægaf Jamisi » 16 dec 2013 15:21

Hi Ole.
Det er af økonomiske årsager, at jeg gerne vil have en temp. i vvb. på ca. 40 grader i døgnets 16-20t. Således vil der kun være brug for 60 grader varmt vand i 4-8 t. i døgnet. Jeg har en formodning om, at der kan spares energi på den måde, - men jeg tager muligvis fejl...?
Ang. isolering: Ca. 250mm. på loft, kun hulmursisolering i de 50m2 værksted, ikke i de 120m2 stuehus.
Efter kun 10 dage med pillefyr, er forbruget ikke helt klart, - men i størrelses ordnen 30-35kg./døgn. (Vi har vel kun haft 2 døgn med frost...)

Med venlig hilsen Jamisi
Brugeravatar
Jamisi
Ny bruger

Indlægaf Bjarne66 » 16 dec 2013 19:05

Jamisi skrev:Hi Ole.
Det er af økonomiske årsager, at jeg gerne vil have en temp. i vvb. på ca. 40 grader i døgnets 16-20t. Således vil der kun være brug for 60 grader varmt vand i 4-8 t. i døgnet. Jeg har en formodning om, at der kan spares energi på den måde, - men jeg tager muligvis fejl...?
Ang. isolering: Ca. 250mm. på loft, kun hulmursisolering i de 50m2 værksted, ikke i de 120m2 stuehus.
Efter kun 10 dage med pillefyr, er forbruget ikke helt klart, - men i størrelses ordnen 30-35kg./døgn. (Vi har vel kun haft 2 døgn med frost...)

Med venlig hilsen Jamisi

Jeg tror ikke der er meget og spare ved at sænke temp i VVB ,jeg bruger for 200 kr om måneden til varmt vand om sommeren , og det er til opvarmning og vedligeholdelse af temp , men selvfølgelig Mange bække små gør en stor å ;)
Brugeravatar
Bjarne66
Mindre Aktiv

Geografisk sted: Slagelse
Mit fyr: Scotte 10 Kw V7
Boligareal: 146
Årligt forbrug: 5500 kg

Indlægaf OleS » 16 dec 2013 20:48

Jamisi skrev:Hi Ole.

Med venlig hilsen Jamisi

Hej
Jeg ville overhovedet ikke spilde krudt på vvb, den besparelse du kan evt hente der, vil jeg tvivle på om overhovedet er målbar.
Istedet skal du bruge din energi på at tune dit fyr til optimal forbrænding. Og det er ikke lige noget man gør på en dag eller to. Har du mod på det selv, skal du læse din manual grundigt igennem, samt læse siderne her om forbrænding. Derefter er du klar til at begynde og justere :D
http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf

Ang dit forbrug, hvis huset overhovedet ikke er hulmursisoleret på 120 kvm, synes jeg ikke 30-35 kg er galt. Hvad med gulve og vinduer?
Mvh Ole
En Multi22 bruger som så mange andre!!!
Jeg skriver med risiko for at blive ovenud til grin med gaggede sætninger, og totalt håbløse vendinger. :%)
Mit anlæg:http://www.fyrrum.dk/gallery/album.php?album_id=67&sk=t&sd=a&st=0&start=0
Brugeravatar
OleS
Guru bruger

Billede: 27
Geografisk sted: Nordjylland
Uddannelse: Maskinsnedker
Mit fyr: Multi22
Boligareal: 105 + 40 værksted
Erfaring: 6 år
Årligt forbrug: ca 6 tons
Vinter forbrug: ca 25kg
Sommer forbrug: 4-5 kg
Ekstra energi: Lagen energi :-)

Indlægaf woodymann » 16 dec 2013 21:48

hej hr

hvis vi kigger på varmetab i vvbh. en metro 110liter 1,95kw pr døgn 100 liter Vølund 1,5kw eller en PHJ. 110 liter beholder 0,97kw v 55 gr pr døgn og du har ca 4,6kw pr kg pille så det er nok ikke der du skal lede ;-)
Brugeravatar
woodymann
Ny bruger

Uddannelse: woody mekaniker
Mit fyr: woody 60 kw
Boligareal: 770 m2
Erfaring: 11
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 25 ton
Ekstra energi: fast brændsel
Se mit fyr: NEJ

Indlægaf Levi » 17 dec 2013 00:48

woodymann skrev:hej hr

hvis vi kigger på varmetab i vvbh. en metro 110liter 1,95kw pr døgn 100 liter Vølund 1,5kw eller en PHJ. 110 liter beholder 0,97kw v 55 gr pr døgn og du har ca 4,6kw pr kg pille så det er nok ikke der du skal lede ;-)

Helt enig - man skal nok kigge andetsteds for at finde en reel besparelse :good:
Brugeravatar
Levi
Guru bruger

Billede: 677
Geografisk sted: 4490 Jerslev Sj.
Uddannelse: Energimontør
Mit fyr: NBE 7 kw VP L/V
Boligareal: 120 m2
Erfaring: Ca. 16 år.
Brændsel: El
Årligt forbrug: Ca. 12000 kr
Ekstra energi: HAIER VP L/L
Se mit fyr: JA

Indlægaf kenny » 17 dec 2013 08:20

det har blæst meget de sdiste 14 dage. det kan huse uden hulmurs isolering ikke lide, eller bare generelt dårligt isolerede, vinduer mv.
drop i første omgang tanken om at finde nogen besparelse i at regulerer vvb over døgnet, fyret skal køres ind først.

der er ikke så mange pellux100 folk herinde. kig på stokerpro.dk og lav en søgning i forum, der er flere der kan hjælpe dig ud i indstillinger.

hvem har sat fyret op? Hvis det er en ordentlig smed kan du evt. få ham til at hjælpe med indstillinger.
Brugeravatar
kenny
Aktiv bruger

Geografisk sted: 6980 Tim
Uddannelse: Sosa
Mit fyr: SK-STOKER
Boligareal: 169+værksted
Erfaring:
Brændsel: flis,korn og piller
Se mit fyr: ja

Indlægaf Jamisi » 17 dec 2013 09:14

TAK for div. input. Jeg kan forstå på jer, at vvb ikke er den store varmetaber. Jeg har ikke tidligere haft en sådan karl, derfor min uvidenhed. (Jeg har blot læst om, at den KAN indstilles til at køre med forsk. temp. på forsk. tidspunkter af døgnet, - derfor troede jeg det var "Klogt" at gøre...)
Ja, det trækker naturligvis en del rundt i de 130 år gl. hulmure, det er prisen for ikke at fylde dem med isolering.(Jeg vælger ikke at hulmursisolere, da huset er muret op i ler, og ricikoen for fugt og frostsprængning er overhængene iflg. et stenuldsfirma...)
Jeg vil have tålmodighed lidt endnu og se, om der ikke dukker en erfaren Pellux-fan op. For på trods af fine tips, så ér jeg slet ikke modig nok til sådan noget finindstilling.

Og jo, smeden Har jeg sat fyret godt i gang, så det kører jo. Men der ér vel altid lidt at hente hist og pist...?! Dérfor søger jeg en hjælper på dette forum.

Foreløbig tak for jeres råd og opmærksomhed
MVH Jamisi
Brugeravatar
Jamisi
Ny bruger

Indlægaf paw » 17 dec 2013 10:15

som Kenny skriver prøv pro stokerforum
her er et direkte link til dit fyr
http://www.stokerpro.dk/viewforum.php?f=207
mvh Paw
Intet er umuligt, det tager bare lidt længere tid.
Min lille woody online.
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... pawerwoody
Servicevideoer fra NBE.
http://www.youtube.com/channel/UChQavz6 ... ture=watch

Woody V10 med opop H 418 16 kw
Brugeravatar
paw
Super bruger

Billede: 15
Geografisk sted: Himmerland tæt på Års
Uddannelse: 45
Mit fyr: woody 16 kw V10